... Uw partner voor eigentijdse oplossingen

Over ons

Medeeigenaar Tjeerd Osinga is een enthousiaste techneut. Met de solarboot Feenstra’s Future haalde hij in 2008 de derde prijs bij de Frisian Solar Challenge, de Elfstedentocht voor solarboten. Ook in 2010 ging hij de competitie met de TU Delft en andere academische ploegen weer aan met de nieuwste snufjes op zijn solarboot. Deze keer in samenwerking met het ervaren solarbootteam van windmolenvereniging Noordenwind. Het logboek van de raceweek vindt u op de site van wedstrijdpartner www.noordenwind.org.

Feenstra's Future is een uitstekende sprinter. In 2008 won hij de sprint. Deze keer eindigde hij als vierde.

Toch was de Feenstra's Future tal van tegenstanders te vlug af.

 

Voor de proloog moeten de deelnemers over een traject van 10 km laten zien, dat ze de minimumsnelheid kunnen halen. Feenstra's Future doet dat in 40 min. 40 sec. nog geen twee minuten achter de TU Delft. Maar er zijn nog 3 concurrenten in de topklasse sneller. Tegen de innovatieve draagvleugel technologie van de universitaire toppers blijkt de vierde plaats in de loop van de race het maximaal haalbare met deze lichtgewicht gestroomlijnde aluminiumboot. Ze heeft een topsnelheid van 29km/h. Feenstra's Future eindigt ook in het eindklassement op plaats vier en kijkt terug op een geslaagde raceweek zonder noemenswaardige storingen.

Er is veel belangstelling voor de Feenstra's Future. Ook Wubbo Okkels informeert zich bij de schipper Tjitte Osinga over de technische snufjes. 

Technisch: 
De Feenstra's Future is een uitstekende sprinter met een topsnelheid van 29 km/h. Wat de gemiddelde cruisesnelheid is hangt af van de zon en de lengte van het traject. "Je moet de energie tactisch zo verdelen, dat je de finish haalt", aldus teamcaptain Tjeerd Osinga. Het gemiddelde ligt tussen de 15 en 20 km/h. 
De universele elektromotor van PERM (ca 12 PK) heeft zich bewezen. Hij wil op iedere spanning draaien. 
De energie wordt geleverd door zes zonnepanelen van Sunpower SPR 300 (1745 WP).